Hoofdstuk 5 en 6: ‘Omzet Facebook stijgt; bijdrage mobiel stijgt naar 91% van advertentie-inkomsten’

 

Facebook is still going strong. De omzet en gebruikers groeien door. De omzet van Facebook over Q2 2018 groeide met 42 procent tot 13,2 miljard dollar. Een terugval in de groei van het aantal gebruikers in Europa zorgde voor een koersval van 20 procent in de nabeurshandel. De omzetgroei viel licht terug van Q1 (+49%) maar bleef hoog in alle regio’s. De bijdrage van non-advertising groeide marginaal, van 1,4 naar 1,5 procent. De bijdrage van mobiel aan de advertentie-inkomsten was 91 procent (vorig jaar 87%).

 

Meer investeringen

De brutomarge daalde naar 83,3 procent (dit was in 2017 86,7%). Een hoge groei van de marketing & sales kosten zorgde ervoor dat de operationele marge daalde naar 44,3 procent (vorig jaar 47,2%). Het aantal personeelsleden steeg met 2.533 naar 30.275. Het nettoresultaat steeg met 31 procent. Facebook investeerde fors meer in Q2 2018 (3,46 miljard dollar) dan vorig jaar (1,44 miljard). De liquiditeitenpositie groeide op jaarbasis maar was iets lager dan vorig kwartaal: 42,4 miljard dollar.

Terugval Europa

Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg naar 2,234 miljard (+11,4%, een jaar geleden was de groei +17,2%). In Noord-Amerika stagneert het aantal op 241 miljoen, terwijl Europa een terugval van 1 miljoen op kwartaalbasis meldde tot 376 miljoen. In Azië en RoW (rest van de wereld) zet de groei door, maar overal is sprake van een groeivertraging.

Het beeld van de dagelijks actieve gebruikers (DAU) is hetzelfde. De groei viel terug naar 11,0 procent naar 1,471 miljard. Noord-Amerika stagneert bij 185 miljoen, Europa valt met 3 miljoen op kwartaalbasis terug tot 279 miljoen en Azië en RoW groeien door, maar met een trager tempo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *