Hoofdstuk 5 (Mobile) Location Based coupons vinden met kortingsapp Scoupy

 

 

Het Nederlandse bedrijf Scoupy komt vandaag -maandag 17 oktober 2011- met twee Scoupy-applicaties. Scoupy – een samentreksel uit ‘scoop’: een primeur, en ‘coupon’: een kortingsbon – verzamelt voor de consument unieke kortingsacties van MKB-zaken, horeca en retailformules met zogenaamde Scoupy’s. Het bedrijf brengt deze naar de consument via een App op de smartphone. De app toont de acties ‘location based’, waardoor de consument altijd lokale acties te zien krijgt.

Scoupy’s zijn te activeren in de directe omgeving van een deelnemende locatie. Scoupy combineert hiermee twee sterke trends in consumentengedrag: online oriënteren en lokaal willen besteden. Voor retailers is het de ultieme combinatie van ‘click & bricks’: door ‘clicks’ consumenten naar de ‘bricks’ krijgen, ofwel: meer traffic over de winkelvloer. Voor consumenten is het gebruik gratis, spaart het geld uit en is het leuk om te gebruiken.

Eenvoud

Scoupy werkt erg eenvoudig. De applicatie is gratis te downloaden voor iPhone, in de Android market of binnenkort te gebruiken via een HTML5-webapplicatie. Op basis van de locatie van de gebruiker krijgt deze een lijst te zien van alle Scoupy’s van deelnemende locaties in de directe omgeving, waarbij de dichtstbijzijnde als eerste wordt getoond. Op basis van categorieën of met behulp van de zoekfunctie kan er specifiek gezocht worden naar acties.

Relevantie voorop

Als de klant een actie heeft gevonden die hem interesseert, kan hij alle relevante informatie over de actie en de aanbieder vinden in de Scoupy-App, zoals telefoonnummer, (web)adres en route naar de locatie. Bij de locatie activeert de klant de Scoupy-actie door te ‘sliden’ op de slidebar. Er verschijnt dan een unieke actiecode die de medewerker van de winkel scant of noteert. De klant kan vervolgens gebruik maken van de actie en rekent direct af met de aanbieder. Er vindt dus geen betalingsverkeer tussen gebruiker en Scoupy plaats.

Voor consumenten zijn er geen kosten verbonden aan het downloaden, bekijken en/of activeren van Scoupy. Deelnemende bedrijven betalen Scoupy een klein bedrag per via de Scoupy-App door de consument geactiveerde Scoupy. Dit varieert tussen de € 0,50 en de € 2,00.

Er zijn ruim 8.000.000 smartphones in Nederland en het applicatie gebruik op smartphones neemt sterk toe. Daarnaast is ‘location based’ een nieuwe trend bij smartphonegebruikers. Er is dus sprake van een enorm gebruikerspotentieel, meldt Scoupy in een persbericht. MKB en retailorganisaties hebben derhalve ook steeds vaker de wens om ‘iets met apps & smartphones’ te gaan doen. Vaak echter ontbreekt de kennis, het geld of de tijd. Scoupy biedt alternatief voor hoge investeringen

Het optimaliseren van de zoekmachineresultaten van MKB en retailorganisaties vergt forse investeringen in een up-to-date website, hoge Google AdWords campagnekosten, een goed werkend social mediabeleid en tevens een actueel en concurrerend online aanbod van producten en diensten. Voor veel bedrijven en organisaties is dit niet op te brengen.

Niet alleen acties

Scoupy communiceert niet alleen de acties, maar ook het webadres, fysiek adres en de contactgegevens van alle locaties. Dit alles op basis van GPS locatie bepaling. Het is daarom een zeer effectieve manier van bereikbaar zijn voor potentiële klanten die in de buurt van de locatie zijn en biedt deze potentiële klant ook nog eens alle relevante informatie. Door actief gebruik te maken van de mogelijkheden van de Scoupy-App, biedt dit de MKB en retailorganisaties een voordelig en compleet marketing en communicatie middel.

De in de laatste jaren met succes geïntroduceerde concepten van Daily Deal bedrijven leken voor veel retailers het gouden recept om de neergaande trend in bezoekers tegen te gaan. Dat aan deelname aan deze concepten regelmatig stringente voorwaarden en nadelen kleven, wordt steeds meer bedrijven pijnlijk duidelijk. Er zijn een aantal grote verschillen tussen het business model van SCOUPY en die van Daily Deal bedrijven.

Reeds bij de lancering van de Scoupy-App is deze al gevuld met bijna 1.500 verschillende locaties door het gehele land met in totaal meer dan 700 verschillende acties. De deelnemende locaties variëren van kleine middenstanders tot grote winkelketens. De acties worden door de ondernemers zelf bedacht en ingevoerd in het systeem van Scoupy. De redactie wordt verzorgd door Scoupy.

Het zwaartepunt ligt nu nog in de grotere steden, maar dit wordt in een razend tempo verder uitgebreid naar de rest van Nederland. Het zal dus niet lang meer duren voordat een zeer groot gedeelte van de 8 miljoen smartphone bezitters overal in het land gebruik kunnen maken van een zeer gevarieerd aanbod aan acties van allerlei verschillende locaties.

De introductie van Scoupy wordt groots aangepakt met een mediacampagne die zowel online als offline plaats zal vinden. Offline door inzet van een campagne via het Boomerang Freecards Netwerk, buitenreclame campagne op meer dan 5.000 locaties, Promovilt(bierviltjes) in de horeca, mobiele billboards en Radio reclame.

Online zal er een campagne worden uitgerold via de verschillende social mediakanalen. Volgers van Scoupy op Facebook, Twitter & Hyves zullen tijdens de introductieperiode worden betrokken in een uitdagende Scoupy-hunt, waarbij de consument kan ervaren hoe leuk en voordelig de Scoupy-App kan zijn. Voor de winnaars van deze Scoupy-hunt zijn aantrekkelijke prijzen te winnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *