Hoofdstuk 1 Interview met Raimo van der Klein #layar #GoogleGlass

unnamed (3)
Raimo van der Klein loopt al een tijdje mee in de mobile marketing scene in Nederland. Van der Klein denkt groot en was engaged met partijen diverse telco’s maar was bij de oprichting van Layar. Onlangs heeft Raimo bekend gemaakt te starten met een nieuwe business op gebied van Google Glass genaamd GLASSEFFECT. Tijd voor een interview! 
1) Raimo, na Layar ben jij nu de oprichter van een business op gebied van Google Glass. Is dat niet te vroeg gezien de late levering van de bril aan Nederland?
“Ik ben er altijd vroeg bij. Op het moment dat een nieuwe technologie onze wereld inloopt voelt het als mij rol om daar snel naartoe te gaan en daar met bedrijven diensten en producten te ontwikkelen. Dit doe ik ook graag. Zo ben ik in 1999 mobiel ingerold vanwege mobiel internet waar toen nog nooit iemand van had gehoord. Zo zie ik dat ook nu. Google Glass is een enorme stap voorwaarts los van de mobiele telefoon. Een platform met enorm veel potentie. Je hebt alleen wel mensen nodig die gaan verkennen.”
2) Wat ga je precies doen met je nieuwe bedrijf?
“Ik ga nieuwe diensten ontwerpen en ontwikkelen voor Google Glass. In opdracht of als ondernemer. Ik richt mij nu vooral eerst op de diensten waarbij werknemers Google Glass gebruiken. Ik zie enorm veel kansen door werknemers die hun handen hard nodig hebben voor hun werk te ondersteunen met digitale informatie. Glass biedt een content publishing platform dat geactiveerd wordt door contextuele triggers zoals tijd, locatie, stem en beeld(denk aan QR en barcode). Daar kan je enorm veel nieuwe diensten mee maken die het leven aangenamer maken.”
3)  Is Google Glass nog steeds een ‘mobile’ zoals een smartphone of moeten we al gaan denken in ‘wearable social life changers’?
“Glass is geen mobile. Glass is een compleet nieuw platform waar je diensten op ontwikkeld die alleen voor Glass zin hebben. Als je er een term aan wil gooien dan zijn het “smart wearables” in tegenstelling tot “dumb wearables” die alleen maar data vastleggen en terugkoppelen.”
4) Concurrenten zoals Sony en Samsung hebben aangekondigd eerder met een bril te komen en deze wereldwijd uit te gaan rollen. Is de strategie van Google (van schaarste en buzz creatie) niet te traag ingezet?
“Nee. Het gaat niet om de hardware maar om het OS dat Google ontwikkeld heeft met Glass. Het “Glass OS” zou bijvoorbeeld ook op een horloge kunnen werken. Dit OS in combinatie met Google Now geeft Google een unieke positie.”
 5) Er is redelijk wat weerstand tegen de ‘glass’. Vooral het sociale gebeuren (zoals facerecognition) en de veiligheid (tijdens het autorijden) zouden in het geding zijn, hoe sta jij hier nuchter tegenover?
“Face detection en recognition vind ik persoonlijk de engste technologieen die ik ken en ik blijf daar dan ook ver vandaan. Het idee dat computers en drones in de toekomst mij herkennen en aan de hand van mijn ID  beslissingen nemen vind ik doodeng. Mijn gezicht is van mij. Ik doe ook niet mee met het taggen van foto’s.”
6) Welke impact gaat een soortelijke bril hebben in onze sociale leven volgens jou?
“Sociaal gaan we weer omgangsvormen maken omtrent Glass. Mag je in een restaurant wel of geen Glass op etc. Ik denk dat de eerste publieke versie van Glass wel een indicator zal hebben of Glass aanstaat en of de camera aanstaat. Ik vind dat je dat als gebruiker moet broadcasten in je omgeving. Momenteel is dat niet geheel duidelijk voor mensen. Daarnaast gaat het aanbod van content dat gegenereerd wordt door mensen exponentieel groeien. Of er ook meer gedeeld gaat worden weet ik niet. Een ander belangrijk punt is dat door Glass je plekken als Facebook en Twitter minder bezoekt. Die hongerigheid om elke keer op het internet op de refresh knop te drukken is minder. Bij Glass komt er binnen wat je op dat moment op die plek nodig hebt en niet meer. Dat geeft wel een bepaalde rust.”

 

Door admin

Redactie Mobile Marketing handboek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *